ANLAYIŞI KIT Olan, Sözü Alfabede Arar

Oysa asıl kural, zihin tıkaçlarını açmak, ifadeyi akşetmektir

 

 

Kullanabildiğin her terimi sahiplen! İşlet yeter ki! Akış olsun, kesilmesin…

 

Dilin yerlisi-yabancısı olmaz
Dil, dünya anonimidir
Dil idrakin aynasıdır
İdrakin yerlisi-yabancısı olmaz
Dil, soyut ve somut idrakin geçişkenidir/köprüsüdür
Mantık kümelerini, tutarlılığa bağlar ya da askıda bırakır
Dil, ifadede tatminkarlığın tacı!

Kelimenin yabancısı olur-yerlisi olur
Kavramın yerlisi-yabancısı olur fakat kavramanın yerlisi-yabancısı olmaz
İdrak, anlayışa egemen olabilme vasfı
Dilde Türkçe kullanıma’ egemen olabilirsin
fakat bu, ‘Türklüğüne vakıf oldun’ anlamına gelmez
Olabilmen idrakten geçer, İdrakin yerlisi-yabancısı olmaz

OLUR! Olursa buna ‘yabancı dil-yerli dil sorunu’ denmez
Şu ‘dil amelesi’ kim ise “dostu-düşmanı” bilmiyor denir
Dilde, idrakte, vakıf olmakta, başarmakta ölçü, eğitimlilikle izah edilir,
‘sonuç’ ortaya konur


İddiasını ortaya koymayanın, gerçeği aramadığı görülür
İddiasını ortaya koymayanın restiyle muhatap olunmaz

 

Eğitim, dost ve düşmanı ayırt edebilmek!
‘Dil’ diye bir sorun YOK. Kavramak ve Anlamak var

Bir kere bir şeyi anlamış olan, her şeyi kavrar ve anlatabilir
Ne kadar anlatabildiği, dille sınırlı değil. Karşının diliyle de ilgili değil
Anlayan her şekilde anlatır, her dilden anlatır
Onda yerli-yabancı kelime sorunu olmaz
Bu sorun, daha henüz anlatmaya geçememişlerin sorunu
Ve asıl sorun, izah sorununu ‘dilden kaynaklı bilmek’ hatası…

Batı’nın kültür-medeniyetine dünden talip olanların (iş Arapçaya gelince)
‘yabancı’ diye ötelediği dil, aslında Osmanlıca ve Arapça alfabe üzerinden
‘İslam’la bağların koparılıp atılmasından başka bir siyasi atraksiyon değil

Kültür ve medeniyetlerin.. ki İNANÇLARIN yarış ve iddiası,
sıcak mücadelede ortaya konuyorsa buna SAVAŞ denir
Bir savaş galibi, (güya) mağlup ettiği medeniyetin ahkamıyla ahkamlanmaz!
Tarihte bir tek örneği yok

Dilin gerek ve inceliklerine haiz olmuş olsa dahi
hiçbir kimse yoktur ki ‘bu hikayeyi’ hala savunuyor olabile!
Bunu fark edememiş insanın DİL değil, İDRAKTİR sorunu

• Öte yandan
Zihni idrakçe işlemeyen şekilcinin dili, Osmanlıca oynasa nolcak?
Magazin afişe hemen atlayan, dedikodu çenesini ortama esirgemeyen
(partçılığı din edinmiş demokrat kafa,) fikir yazılarımıza iştirak mı edecek?
İnsan nedir, ilgi mi duyacak? Ciddiyet tavan mı yapacak?

Toplumda düşünmek dumura uğramışsa düzelme ve olumluya dönüşüm,
aynen mevcut alfabe üzerinden devrimlenir. Çünkü biz her dilde konuşuruz
Sadece her dilde konuşamayanlar alfabe değiştirirler, alfabeden umarlar

Çağda Zihin ‘neyle’ bulandıysa gene aynı dil ve alfabeden başlar duruluk
Çağın sorunu Fikirsizlik… GÜVENÇ ve TAKTİR

Bir gerçek her seviyede anlatılır; derinlik, sadece layık olanlara ulaşır
Her şey anlatılır fakat söylenmez. Anlayışı kıt olan, sözü ALFABEDE arar

 

BURCU-BURCU

Yazılı papirüste -hangi ayetin sonuna bir dipnotla
‘Dikkat! Bu konu dinle ilgilidir, dîni ve İslâmi bir sözdür’ uyarısı konmuş?!

Peki, öyleyse niçin gündelik dilimizin belli kilometrelerinde
‘dikkat bu bir ayettir, dinin gereğidir, bu söylediğim dindendir’ şeklinde
KONUŞMA YOLUNA ek tabela koyarız?!
Yani niçin o virajlarda Arapça şiveye’ geçiveririz? Papirüsten nakliyat..?

Bu süslü expres sözlerle BU UYARI, bu niyet NİÇİN?
Peki bu uyarı, şu konuşma karayolunda
anlayış arabalarına ‘YOL için uyarıda bulunmak’ maksatlı yardım mıdır, yoksa
‘ben DİN SİRENİYLE geliyorum, siz KENAR ŞERİTE sarkın’ ralliciliği midir?

 

Sen hiç MİT’in siren kullandığını gördün mü?

İşte metotsuz bir papirüsçü, polis karakol noktası bekçi düdüğü misali…
Fıkıh-kelam-siyer-kaside-rubai.. tam kapasite reflektör!

DİN SİRENİYLE’ geliyor: “Hemen KENAR ŞERİTE sarkın!”
Pek de mütevazı canım!
EMR-İ MA’RUF NEHY-İ MÜNKER!
Burcu-burcu

 
/Okyanusta Şadırvan. 2012

_______________________________________________________

İlgili Yazılar
 
EDEBİYAT, İdrakin Alfabesi
ANLAYIŞI YASAKLI Kimseler ‘Sembollere Takılı’ Yaşar
İMANDA YETERLİLİK
FİKİR Nedir? Fikirle İdeoloji Arasındaki Fark!
 
NECE? Bir İnsanı Tanımak İsterseniz Gündelik Dilden Konuşmasını Ölçü Alın
NECE? (2) Kuran Diliyle Anlatmak Kadar Saçma Bir Teşebbüs
NECE? (3) FELSEFECİ gibi’ Diyor!? Sanki Büyücü!
Demek ŞAİR, Demek FELSEFİK! Peki, Kim Bu?
Anlayıp da işine gelmez ‘Ayar Verici Tiplere’ toplu cevaplar

Kelimelerde ayrıntı için Şadırvan Kavramlar Sözlüğü

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir