EDEBİYAT Nedir?

Yazmak edebiyatın işi değil, Fikrin itişiyledir. Tıpkı OKUmak gibi
Çılgınlık ıkınmayla olmuyor, delilik aşamasını çıldırmadan geçebilenlere…
Selam, volkanını çılgınlığında gizleyenlere! Çılgınlığını parka çekebilmişlere
Yazmak coşkun ifadeler sızıntısıdır, ıkınmak olduğunu sanmıyorum

 

EDEBİYAT, İdrakin Alfabesi

Yazmak edebiyatın işi değil, FİKRİN İTİŞİDİR
Cümle kurabilirsin fakat anlam yoksa ‘söz’ niye?
İfadelendiriyorsan düşündürüyorsundur! Düşündürmüyorsa fikir ne?
Düşündürmek yoksa edebiyat niye! Fikrediş yoksa AKIL NE?

Edebiyatı şöyle açıklamamız mümkün:
hadiselerin ve hayat bağıntılarının birbirine oranını ‘terimsel’ izah ediştir
Hayat bağıntılarını bilen insan, mütefekkirdir. Fikri yoksa edebiyatı NE?

Biz düşüncelerimizi yazmıyoruz, yazdıklarımız düşündürüyor
Temelimiz fikrediştir! Sahamız inanç!
Kudretimiz, vakıf olmak parkurundan selam eyleye
Bunun dışındaki şu:
Fikri yok ayran içmeye, ‘edebiyat tahterevanıyla’ gider akıl işemeye


Havaalanına Paraşütle İnmemiz, Bizi Uçak Yapmaz

 

Havaalanından kalkmış olmalıyız ki temelimiz KANAT ola
İdrak alfabesinden kalkış yapmayan cümlenin eşek tepsin İFADESİNİ
Bu alfabenin inmediği gönle, cümleler teknoloji kursa ‘anladım’ der misin?
Hepsi laf! İfadelendiriyorsan düşündürüyorsundur


Müzikte Her Sese Göre (Başka-Ayrı) Bir Nota Kullanılmıyor

7 nota adı ve sesi, aralıkların ortaya çıkardığı ifadeyi bize duyurmaya yetiyor
Bu 7 nota, müzik defilesinde öyle kostümler giyiniyorlar ki
her biri adeta birbirinden başkaymışçasına sesler meydana getiriyorlar
Müzikteki sanat ve onun amacı değişmiyor
Denklem olan -edebiyatta ifade kurma tekniği bundan başka bir şey değildir


Bak Ki İfadeyi Göresin

 

İnsan ‘düşünen hayvandır’ dediler ama DÜŞÜNMEK ne, açıklanmadı
İnsan ‘konuşan hayvandır’ dediler, bunu da eksik dediler
Ben de diyorum: ‘İnsan konuşursa hayvandır*, İnsan ifade eder’
Gözler görmez. Gözler bakar, bakış görür. Bakış, gözün içindeki derindedir
Konuştuğu ‘laftır’ ifade ediyorsa SÖZ’dür. Konuşma anlatmaz, ifade anlatır
Bakıyorsa GÖZ’dür. Bakmayan göz kördür. Göz anlatmaz, bakış anlatır
İfadeye bak ki görerek anlayasın. İdrak, gözle okunmaz da görünmez de
Alfabenin gerçeği şu idrak, anlayışa hakim olabilme vasfı. Bu alfabe, bakışta!
Gözlere aşık olan kördür. BAKIŞA aşık olan, başlangıcı GÖRMÜŞTÜR
Gözler toprak, bakış şimşektir. Gözyaşın, topraktan süzülen yağmur
O da aşk varsa hayat berekettir
_______________________________________________________

(*) İnsanın ‘Hayvan Tipidir’. Yoksa mübarek hayvanlar dahi konuşmazlar,
ifade ederler


 

Kafamızdaki çalışmayı onaylayan bir sözü kulaktan bekleyerek arayış olmaz

Peşinde koşup bulsan da ‘o söz’ seni daha çok hapseder
Ama kafa kopartacak bir BİLGİ, hürriyetin olur

Kafa yapısı düşüncelerle taşınır, düşünmekle de koparıp atar zincirlerini
Düşünmek… Hürriyet için! Hürriyet yoksa vuslat niçin?

Düşünmek, hepimize günde 40 kez selam verir. DÜŞÜNCE, o an firar eder
İçtimaya çıkıp tekmil verseydi bu yazıyı akledecekti
Zaten bir tane yazım var. O da bu!
Kafandaki ifadeyi onaylayan bir sözü aramayla yolculuk olmaz

Edebiyat, mürekkebin kağıda aktığı, sesin kulağa taşıdığı sözler değil ki!
İdrakin mürekkebi, (öz güdüme bağlı) algı kanallarından akar, Fikre ulaşır
Kavrayış arttıkça ‘bu alt yazı’ üstün bir dublaja dönüşür
Fikrediş yoksa henüz İnsan yok! İnsan yoksa edebiyat kime? Sanat kime?


Alfabe edebiyat için malzeme, edebiyat da SANAT için malzeme olur

 

Bilgi, itin olsun
Okumak anlamak içinmiş! Hayır! Okursun da anlarsın da
Oysa KABUL ETMEDİKÇE öğrenmiş sayılmazsın
Hakkını vermek ve TANIMAK, bayramın olsun

Ortalama bir bilginin ‘bilgi’ olduğunu neresinden anlarsın?
Seni KARAR NOKTANA getirişinden anlarsın
Karar almadıkça bilgi kendi semerine yük olur… ANLARSAN!
Anlarsan böyle anlarsın. Fark edersen anlarsın

 
/Okyanusta Şadırvan. 2011

_______________________________________________________

İlgili Yazılar
 
ANLAYIŞI KIT Olan, Sözü Alfabede Arar
ANLAYIŞI YASAKLI Kimseler ‘Sembollere Takılı’ Yaşar
İMANDA YETERLİLİK
FİKİR Nedir? Fikirle İdeoloji Arasındaki Fark!
NECE? Bir İnsanı Tanımak İsterseniz Gündelik Dilden Konuşmasını Ölçü Alın
NECE? (2) Kuran Diliyle Anlatmak Kadar Saçma Bir Teşebbüs
NECE? (3) FELSEFECİ gibi’ Diyor!? Sanki Büyücü!
Demek ŞAİR, Demek FELSEFİK! Peki, Kim Bu?
Anlayıp da işine gelmez ‘Ayar Verici Tiplere’ toplu cevaplar

Kelimelerde ayrıntı için Şadırvan Kavramlar Sözlüğü

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir